A koronavírus-járvány idején tapasztalt eszköztelenség mutatta meg elsőként a digitális tananyagok hiányát az evangélikus hitoktatásban. A karanténhelyzetben a lelkészeknek és hitoktatóknak komoly fejtörést okozott, hogy milyen képeket, feladatokat, szövegeket használjanak fel az új tanítási közegben, mit küldjenek diákjaiknak a hatékony tanulás érdekében. Ekkor született meg az igény a digitális tananyagok készítésére. A megvalósítás 2023 szeptemberében kezdődött. Azóta – tizenegy hitoktató és lelkész szerkesztőmunkájának köszönhetően – elkészült egy hatalmas tananyaggyűjtemény.

A digitális feladatokban rejlő lehetőségeket már a fejlesztési időszak alatt tapasztalták a szerzők. Az egyik legnagyobb nyereség az új generációk tanulási attitűdjéhez való alkalmazkodás. Mindenki látja és tapasztalja, hogyan változott meg a világ az online térben töltött idő növekedésével, az okoseszközök térnyerésével. A felnőttek olvasási és tanulási szokásai, módjai is átalakultak, a gyerekekre pedig még nagyobb hatással van mindez. Tömören fogalmazva: az információ azonnali hozzáférhetősége a tanuláshoz való hozzáállást alapjaiban változtatta meg. Szükséges tehát alkalmazkodnunk a jövő gyermekeinek világához és a Biblia üzenetét az őket elérő csatornákon is közvetítenünk. Másrészt a már tízéves tankönyveink felfrissítése, feladatokkal való kibővítése is nagy érték: így a csoportok, gyerekek előzetes tudásához, igényeihez, képességeihez még kreatívabban tudnak kapcsolódni a hittan oktatói.
A feladatok felhasználási lehetőségei nagyon széles skálán mozognak. Például a bibliai történeteket videókkal, kortörténeti témájú képekkel gazdagíthatjuk; az egyháztörténeti eseményeket és a világvallásokat térképekkel, videókkal prezentálhatjuk. Akkor is hasznos lehet a digitális anyag, ha az összefüggések közös keresését tűzzük ki célul, így a bibliai igék elemzésében, a saját életkérdésekkel való kapcsolódásban, beszélgetések során is segítséget nyújtanak. Meglepő lehet, de az imádság és a hitbeli elmélyülés terén is támogathatják a hittanórát a feladatok. De a történetek, események megjegyzése, gyakorlása céljából is bevethetők: a versenyfeladatok vagy szabadulószobák is tágítják eszköztárunkat.
A digitális csomag az alsó évfolyamokban húsz témába csoportosítva készült el, például az egyházi esztendőhöz, József történetéhez, Jézus életéhez, a teremtésvédelemhez kapcsolódóan. Ebben a korosztályban szülői segítséggel is jól használhatók a feladatok – ha például betegség miatt nem tud részt venni a gyerek az órán –, de a tanórákat is változatosabbá lehet tenni a használatukkal. Megjelenésében ismerős az anyag, hiszen nagyrészt a tankönyvi illusztrációkat tartalmazzák a feladatok. Műfajilag pedig sokszínűek: prezentációk, hangos diasorok, beszélgetésindító kérdések, összefoglaló feladatok, játékok, énekek.
Az ötödik–nyolcadik évfolyam tankönyveinek minden egyes leckéjéhez nyolc-tíz feladatot állítottak össze a szerzők. A számítógépen, tableten, telefonon elérhető anyagok nagy segítséget nyújtanak majd a tanórák színesítéséhez.
Kincsesbánya lesz ez a digitális feladatgyűjtemény, amely az órára való készülést, az óratartást és a tananyag felelevenítését, számonkérését is megkönnyíti. Sok-sok ötletet adhat azok számára is, akik idegenkednek a digitális eszközök használatától.
A tananyag készítői: Locsmándi-Bősze Veronika, Novotny Linda, Zsugyel-Klenovics Katalin, Binderné Sólyom Tünde, Soltész-Gáspár Judit, Lipták Kata, Torma-Hasza Mónika, Sághy-Kiss Kata, Jerabek-Cserepes Csilla, Deák Ágota és Koczor Kinga Dóra. A feladatok lektorálását a hittankönyvek szerzői végezték el.
A tananyagok ezen a felületen érhetők el.
A cikk először az Evangélikus.hu honlapon jelent meg. Szöveg: Koczor Kinga Dóra. Illusztráció: Max Fischer/Pexels.com